خوردگي در صنعت بخار

 

 

 

خوردگي در صنعت بخار

اغلب تصور ما اين است كه خوردگي فقط دامن گير فلزات است ولي با توجه به تعاريف زير مي توان آن را در مورد غير فلزاتي ماننده سراميك ها , پلاستيك ها , لاسيتك ها و چوب نيز به كار برد .

1- انهدام و زوال يك ماده در اثر واكنش با محيط اطرافش را خوردگي مي نامند .

2- از بين رفتن مواد در اثر عواملي كه صد در صد مكانيكي نيستند .

3- عكس متالوژي استخراجي .






Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

هزينه يا خسارت مالي ناشي از خوردگي فقط محدود به تعويض يك قطعه نشده بلكه خورده شدن و تعويض خود , عوارض ديگري در پي دارد كه به طور غير مستقيم موجبات افزايش هزينه ها و خسارت را فراهم مي كنند .

اين عوارض تحت عنوان خسارت هاي غير مستقيم شناخته شده و ممكن است به يكي از دلائل زير باشد :

1) كاهش توليد در اثر تعطيلي و از كار افتادن سيستم ناشي از خوردگي .

2) بالا رفتن هزينه هاي تعمير و نگه داري .

3) كاهش كيفيت محصولات در اثر آلودگي ناشي از خوردگي ماشين آلات خط توليد .

4) خسرت ناشي از به هدر رفتن سوخت و انرژي در اثر نشت بخار , آب و يا هواي فشرده از لوله هاي انتقال خورده شده آنها .







هزينه و كار زائد فراوان به خاطر لزوم فعاليت بيشتر در ارتباط با ساخت و انبار داري و حمل و نقل انبوهي از قطعات يدكي .

اغلب شركت ها و صنايع توانايي ارائه آمار و ارقام گزارش شده در مورد هزينه ها و خسارات خوردگي به علت عدم آگاهي مسئولين مربوطه به مراتب پايين تر از ارقام واقعي است . اين در حالي است كه اغلب كشور هاي جهان اصلا آماري در مورد خسارت خوردگي منتشر نمي كنند . از جمله اين كشور ها مي توان كشور خودمان ايران را نام برد . در كشورهاي ديگر ست . حال اگر در كل كشور هاي جهان خسارت ناشي از خوردگي را در نظر آوريم متوجه رقم حيرت آور آن خواهيم شد . توجه به علم و خوردگي و روش هاي پيش گيري از آن مي تواند به ميزان قابل ملاحظه اي خسارت را كاهش دهد . كه در اين صورت شاهد تاثير شگرف آن بر اقتصاد دنيا خواهيم بود .
خلاصه اين كه وجود چنين مخارجي , لزوم توجه و عنايت بيشتر به علم خوردگي و صرف اندكي از هزينه هاي ياد شده براي جلو گيري از صدمات و خسارات بيشتر را توجيه مي نمايد .

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

به ندرت مي توان گفت كه خوردگي يك پديده سودمند و مفيد است . در اينجا چند مورد نادر از مزاياي خوردگي ياد مي شود .

انبساط ناشي از نباشته شدن محصولات خوردگي در پيچ و مهره ها سبب محكم تر شدن و جلوگيري از شكل شدن در حين كار آن ها مي شود , پديده اي كه ناشي از آن كمتر از مزايايش نيست .

عمده ترين كاربرد مفيد خوردگي در ساخت باطري مي باشد . يك نوع باطري ساخته شده است كه مي تواند تاثير عميقي در صنعت جامعه بگذارد . اين باطري به طور ساده اي از يك پيل خوردگي كه در آن آلومينيوم عميقي در صنعت و جامعه بگذارد . اين باطي به طور ساده اي از يك پيل خوردگي كه در آن آلومينيوم در آب نمك حل مي شود , تشكيل شده است . كه مي تواند براي اتومبيل ها خيلي مناسب بشد . اين باطري مي تواند انرژي لازم براي جندين كيلومتر مسافرت را تامين كند و پس از فواصل نسبتا طولاني و مسافرت فقط با تعويض ورق آلومينيوم در باطري اتومبيل دوباره قادر خواهد بود مسافت هاي زيادي را طي كند .






يك روش براي بريدن فولاد غوطه ور شده در آب دريا ابداع شده است . در ابتدا اين كار به عنوان يك روش براي جلوگيري از انتشار پيشروي ترك پيشنهاد شده بود . اين روش جديد شامل يك الكترود استوانه اي تو خالي فلزي چرخان مي باشد كه لبه هاي أن داراي ذرات ساينده غير هادي نمي باشد و با فشار يك فنر بر روي سطح فلزي كه قرار است بريده شود فشرده مي شود در اينجا الكترود يا همان ابزار برشي نسبت به فولاد كتد قرار داده مي شود . آب دريا هم به عنوان الكتروليت و هم به عنوان خنك كنند عمل مي كند . سوراخ ايجاد شده مي تواند 10 ميلي متر يا بيشتر قطر داشته باشد . سطوح ايجاد شده در اثر برش كاملا صاف و عاري از تنش باقي مانده خواهد بود و نتيجه انيكه سوراخ مزبور بدون ايجاد خطر در جلوي هر تركي كه زده شود , آن را كور نموده و از ادامه و رشد آن نيز جلوگيري خواهد نمود . در واقع اين كار جايگزيني سوراخ كاري معمولي با مته شده و خيلي بي خطر تر از آن روش مي باشد . زيرا در روش قديمي در اثر عمل برش مكانيكي ممكن است ترك هاي ريز جديدي در حين كار ايجد شده و خودشان منابع جديدي براي انتشار ترك كردند. 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 17 دی 1392برچسب:خوردگي در صنعت بخار, | 12:12 | نویسنده : T.K.S |